10-16 MAYIS ENGELLİLER HAFTASI

SELAMLAR,
Artık sanırım sayfamı takip eden herkes biliyordur Özel Eğitim Öğretmeni olduğumu yani zihinsel engelli öğrencilere öğretmenlik yapıyorum...
Daha evvel "Özel Eğitim Nedir" diye kısa bir paylaşımım olmuştu okumak isterseniz buraya
TIK TIK 
Şimdi size 10-16 mayıs engelliler haftası nedir niçin kutlanır gibi bir yazı yazmayacağım.
Okulumuz rehber öğretmeni tarafından hazırlanan bir engellinin ne gibi hakları var onu paylaşacağım.
Bu arada rehber öğretmenimizin de seyahatlerini paylaştığı bir bloğu var. Biraz ara vermiş gerçi yazmaya yoğunluğundan ama bir göz atmak isterseniz buyrun...
http://mizikamladunya.blogspot.com.tr/


1) ENGELLİ AYLIĞI:
NEDİR:
18 Yaşından büyük engellilere yada 18 yaşından küçük engelli yakını bulananlara 3 ayda bir verilen maddi bir haktır....
BAŞVURU İÇİN:
Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Müdürlüklerine

2)EVDE BAKIM AYLIĞI:
NEDİR:
Kendi bakımını üstlenemeyen engellilerin bakımını üstlenen kişilere her ay verilen maaştır.
BAŞVURU:
Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüklerine

3)MUHTAÇ AYLIĞI:
NEDİR:
Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından 18 yaşından büyük engelli bireylere ve 18 yaşından küçük engelli çocuğu bulunan anne babalara ve ayrıca annesi ve babası olmayan 18 yaşından gün almamış yetim çocuklara verilen aylıktır.
BAŞVURU:
İkamet ettiği ilin bağlı olduğu Vakıfla Bölge Müdürlüğü'ne şahsen başvuru

4)ENGELLİ KİMLİK KARTI:
NEDİR:
*Engellilere tanınan hak ve hizmetlerden yararlanmada kullanılmak üzere engelli kişilere verilen kimlik kartıdır.
*Engelli Kimlik kartı ile başta ücretsiz seyahat ve indirimli seyahat olmak üzere birçok hak ve hizmetten yararlanılmaktadır.
BAŞVURU:
Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri

5)E-KPSS VE KURA HAKKI
(Engelli Kamu Personeli Seçme Sınavı)
2 yılda bir yapılan sınava her türlü engel grubuna sahip bireyler katılabilir. Sınav ve kura yöntemiyle atama yapılır.
Lise,ön lisans ve lisans mezunları sınava,İlköğretim ve ortaokul mezunları kuraya katılabilirler.
Sınava girmiş olanlar aynı zamanda kura için müracaat edemezler.

6)İŞ-KUR (İŞ İSTİHDAM)
NEDİR:
TÜRKİYE İŞ VE İŞÇİ BULMA KURUMU
50 ve daha üzeri işçi çalıştıran özel sektör mevcut çalışanlarının %3' ü (1 kişi) kadar engelli personel çalıştırmakla yükümlüdür. Kamu iş yerleri için ise bu oran  mevcut çalışan sayısının % 4'ü kadardır.
Türkiye İş ve İşçi Bulma Kurumu aracılığıyla düzenlenen iş arayan engelli personel ile işverenleri buluşturan toplantılara katılarak  yada kurumdan engelli personel öz geçmiş listelerini temiz ederek de firmalarına ve aradıkları pozisyonlara uygun engelli personellere ulaşabilirler.
Yükümlü olunan ve çalıştırılmayan her işçi ve çalıştırılmayan her ay için kamu iş yeri veya özel sektör olduğu fark etmeksizin cezai müeyyidesi vardır.
BAŞVURU:
Engelli bireylerin işçi olarak işe yerleşebilmeleri için Türkiye İş Kurumu'na (Türkiye İş Kurumu İl Müdürlükleri'ne veya www.işkur.gov.tr adresinden )başvuru yapabilirler...

7)ERKEN EMEKLİLİK HAKKI:
Kamu veya özel sektörde çalışan engelli bireyler erken emekli olma hakkına sahiptirler..
%40-49 orana sahip bireyler 18 yıllık SGK kaydı sonrasında
% 50-59 oranına sahip bireyler 16 yıllık SGK kaydı sonrasında emekli olabilirler.

8)ULAŞIM İNDİRİMLERİ:
*THY:
Engelli kimlik kartına sahip bireyler Türk hava Yolları iç hat uçuşlarından %20 indirimli faydalanmaktadırlar.

*TCDD:
TCDD engelli vatandaşlarımız için tüm hatlarda, yüksek hızlı trenlerde dahil bilet fiyatlarında % 50 indirim uygulamaktadır. % 40  ve üzeri engelli olanlar için sadece engellinin kendisine indirim yapılırken % 50 ve üzeri ağır engelliler içinse engelli ile birlikte refakatçisine de indirim uygulanmaktadır.

*ŞEHİRLER ARASI VE ŞEHİR İÇİ ULAŞIM:
Şehirler arası yolcu otobüslerinde, Karayolları Taşıma Yönetmeliği gereği % 40 oranında engelli olduğunu belgeleyen kişiler için bilet ücreti, geçerli ücret tarifesi üzerinden % 30 indirimli düzenlenmektedir.
Belediye otobüsleri, metro seferleri, TCDD ve Deniz  Yollarının şehir içi seferleri ücretsizdir. "Ağır Engelli" ibareli raporu olanların bir refakatçisi engelli kişi ile birlikte olmak şartıyla ücretsiz ulaşımdan yararlanabilir.

*DENİZ YOLLARI:
Deniz yolları şehir dışı ve şehir içi ulaşımda % 40 ve üzeri engellilere indirimli tarife uygulamaktadır.

9) CEP TELEFONU HİZMETLERİ:
*TURKCELL
"Turkcell Engel Tanımayanlar" kampanyası ile indirimli tarifeler sunmaktadır.

*TÜRK TELEKOM:
"Türk Telekom El Ele Kampanyası" ile indirimli tarifeler uygulamaktadır.

*VODAFONE:
"Vodafone Düşler Kampanyası" ile indirimli tarifeler uygulamaktadır.

BAŞVURU:
Engelli kimlik kartı ile herhangi bir operatörün şubesine gidilmesi yeterli..

10)İNTERNET-TV İNDİRİMLERİ:
*DİGİTÜRK:
Digitürk tüm özel bireylere % 50 indirimli tarifeler sunmaktadır.

*D-SMART:
D-Smartta özel bireylere indirimli internet ve tv paketleri sunmaktadır.

*TURKCELL SUPERONLİNE:
"Engel Tanımayanlar"  tarifesi ile uygun indirim fırsatları sunmaktadır.

*TÜRK TELEKOM:
"Sizinle" paketleri ile uygun indirim fırsatları sunmaktadır.

NOT:
Aynı haklardan özel bireyin birinci derece yakını gerekli belgeleri sunarak yararlanabilmektedir.


11)DEVLET KURUMLARI:
*DEVLET TİYATROLARI:
Şehirlerde bulunan Devlet Tiyatroları sahnelerinde oynanan tüm oyunlar engelli bireylere ücretsizdir.

*MÜZE VE ÖREN YERLERİ:
Müze ve ören yerlerine, engelliler ile bir refakatçisi, gaziler,şehit ve gazilerin eş ve çocukları 65 yaş ve üstü Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları kimliklerini ibraz etmek suretiyle ücretsiz bilet ile girebilmektedirler...

*MİLLİ PARKLAR-TABİAT  KORUMA ALANLARINA GİRİŞ:
Özel bireylerden engelli kimlik kartlarını gösterdikleri taktirde bu tip yerlerde girişte  ücret alınmamaktadır.

12)ARAÇ İNDİRİMLERİ:
% 90  ve üzeri engelli yakını olanlar ÖTV (Özel Tüketim Vergisi)  ve MTV ( Motorlu Taşıtlar Vergisi) muafiyetli sıfır araç alma hakları vardır.

13)ENGELLİLER İÇİN ARAÇ PARK YERLERİ:
ÖTV indirimi ile alınmış olması şartı ile engelli araç park yerlerine araç park edebilirler.
Otobanlarda 15 dakikaya kadar araçlarını yol kenarına çekebilirler.
Hava alanlarında ve belediye tarafından işletilen otoparklardan ücretsiz faydalanabilirler.
ÖTV indirimli aracı olanlar yaşadıkları evlerin önü ile ilgili belediyeye müracaat ederek  "Engelli Araç Park yeri" yaptırabilir.
Araç Muayene İstasyonlarında engellilere ait ÖTV indirimli araçlara öncelik hakkı vardır.

14)REHABİLİTASYON MERKEZLERİ-TAŞIMALI EĞİTİM HAKKI
Alınan engellilik raporu ile özel eğitim alması gerektiği belirtilen engelli çocuk için (engel oranı en az % 20 olması şartı ile) Rehberlik Araştırma Merkezleri'nin değerlendirmesi sonucu Özel Eğitim imkanlarından yararlanır.

15)EMLAK VERGİSİ MUAFİYETİ:
Evin mülkiyetinin engelli bireyin üzerinde olması şartı ile 200 metrekareyi geçmeyen tek evde emlak vergisi muafiyeti vardır.

16)SU İNDİRİMİ:
Hane halkında %40 ve üzeri engelli raporu olan bir kişi varsa bu indirimden yararlanmak mümkündür.
Su indiriminden faydalanabilmek için su abonesinin 18 yaşının üstündeki engelli bireyin üzerinde olması şartı aranmaktadır.


Biraz uzun bir yazı oldu ama muhakkak faydalanan çıkar diye düşünüyorum çevrenizde engelli bireyler varsa hakları konusunda bilgilendirebilirsiniz..
Okuduğunuz için teşekkürler...
Yorumlarınızı eksik etmeyin...
Sevgiyle kalın....


NEDİR:

50 yorum

  1. Güzel bir yazı olmuş. Twitter da filan paylaşayım. Kolay gelsin.

    YanıtlaSil
  2. Önemli bir farkındalık yazısı.Faydalı olması dileğiyle...

    YanıtlaSil
  3. Benim kardeşim Zihinsel Engelli Bu evde bakım ve ücretsiz ulaşım kartı filan aldım o sayede bizim meloşu gezdiriyorum :) Develet Tiyatrolarının ücretsiz olduğunu bilmiyordum Birde şu sinemalarda yapsalar ne kadar güzel olurdu :) Emeğine sağlık bir çoğunu bilmiyordum öğrenmiş oldum Emeğine sağlık sevgiler :)

    YanıtlaSil
  4. Son zamanlarda okuduğum en faydalı ve bilgilendirici yazı olmuş..Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  5. Çok faydalı bir yazı olmuş emeğine sağlık sizin ve rehber öğretmenimizin.Engelliler için tanınmış birçok haktan habersizdim.Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Harika olmmuş yüreğine sağlık

    YanıtlaSil
  7. Onları tanıdığınız nasıl da belli... Ne kadar amaca yönelik ve yardımcı bir yayın olmuş. Farkında olmayan ne çok insan vardır kim bilir. Elinize ve yüreğinize sağlık iki güzel öğretmenin de ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler 16 yıldır bu işin içindeyim

      Sil
  8. ne kadar harika bir iş yapıyorsun , kutlarım :)

    YanıtlaSil
  9. Çok değerli bir bilgilendirme olmuş emeğinize sağlık dilerken,kolay gelsin diyorum.

    Meslek hayatımın bir döneminde kısa bir süre ben de çalıştım.
    Ayrıca sınıfında her sene bir farklı öğerenci olmasından yana tavır aldım.
    Okul idaresi ve diğer velilerin sorun çıkarmasına rağmen,
    Normal eğitim alan çocuklarımın farkındalığını artırmasında-özel çocuğumuzun da normal eğitim sürecinden kısa-uzun özel durumunu göz önünde tutarak yaralanmasından hem ben hem çocuklarım,
    sene sonunda tüm velilerin ve karşı çıkan bazı idarecilerin de farkındalığını artırdığna çok tanık olduk.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru tutum ama malesef önyargılar çok fazla özel çocuklarla tanışmadan da kırılamıyor

      Sil
  10. Cok güzel bir farkındalık olmus canm bu.Yüregine saglik cok tesekkr ederim 💕💕

    YanıtlaSil
  11. süper faydalı yazı saoool :)

    YanıtlaSil
  12. Çokk güzel ve yararlı bir yazı, teşekkürler bu yayın için. Ben bilmiyordum öğretmenim, bu güzel vesileyle de öğrenmiş oldum :).

    YanıtlaSil
  13. Çok faydalı bir yazı. Kaleminize, yüreğinize sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
  14. bunu paylaşmanız çok güzel olmuş teşekkürler

    YanıtlaSil
  15. Harika bir yazı teşekkürler...

    YanıtlaSil
  16. İşitme engelli olarak, 1,5 yıl Özel öğretim okulunda memur olarak çalıştım. Engel ayrımı yapmadan, hepimize uzaylı gibi bakılmasından çok rahatsızım ben. Engelliler günü, engelliler haftası boş bence.. Kutlamak yerine farkına varılmasını istiyorum ben bazı şeylerin.

    Yazı çok bilgilendirici ayrıca, teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle istediğimiz şey Farkındalık ama sanırım biraz daha yolumuz var yine de biz elimizden geleni yapalım

      Sil
  17. Bilmediğim haklar da varmış, teşekkürler..

    YanıtlaSil
  18. Çok bilgilendirici bir yazı olmuş, iyi ki yazmışsın :))

    YanıtlaSil
  19. Çok güzel bir bilgi yazisi paylasacagim sosyal aglarda.

    YanıtlaSil
  20. Ellerinize sağlık, çok bilgilendirici bir yazı. Ben de 1 sene otistik çocuklara öğretmenlik yaptım. Cidden zor iş, allah ailelerine kolaylık, sabır versin. Size de kolaylıklar diliyorum. Sevgiler,

    YanıtlaSil
  21. Bilgilendirici, emek verilmiş bir yazı. Rehber öğretmene ve size teşekkürler. Kolaylıklar diliyorum...

    YanıtlaSil
  22. Merhaba sizi zaten takipte biri olarak bilgilendirici bu yazınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  23. detaylı bilgi verdiğiniz için teşekkürler,
    ayrıca blogumu ziyaretiniz için de :)
    izleyiciniz oldum, beni de izlerseniz sevinirim :)

    YanıtlaSil
  24. Süper bir yazı olmuş elinize sağlık :)
    Etkinlikten geldim takipteyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben hemen takibe aldım hoşgeldin Sefa'lar getirdin
      Sevgiler

      Sil
  25. Yüreğine sağlık...

    YanıtlaSil
  26. Daha Çok Farkındalık yazıları çoğalması dileğiyle. Ellerine yüreğine sağlık Güzel paylaşım için .....

    YanıtlaSil
  27. Harikasınız, bir çok engelli ve engelli yakını bu haklardan habersiz olabilir, sayenizde pek çok kişi haberdar oldu bu haklardan, elinize sağlık...

    YanıtlaSil
  28. Paylaşım için teşekkürler hocam:)

    YanıtlaSil