Tarihi Bir Atmosfer KOZAHAN

2016'nın bitmesine günler kala MERHABA,
Yoğun bir hastalık döneminden dolayı bloğa girmek çok fırsat olmadı.. Tam atlattım diye sevinirken şimdi de büyük kızım gribe yakalandı. Umarım O'da çabuk bir şekilde atlatır.
Malum yılbaşı yaklaşıyor eşe dosta karınca kararınca ufak tefek hediyelikler hazırlıyorum. Biraz eksikler kalınca ve hafta sonu olunca da Korupark ve Carrefour'a girilemeyeceğini düşünerek eşime Heykel'e gitmeyi teklif ettim. En son ne  zaman Heykel'e gittiğimi hatırlamıyorum bile inanın. Planladığım şeyleri hemen temin edince ve tabi buraya kadar çıkmışken KOZAHAN'da oturmadan gelinmezdi. Hava da soğuk ama bir kahve içer kalkarız diye düşündük. Ama ne mutlu ki bizim kahve keyfi uzadı, neden mi? Çünkü her masanın yanına ısıtıcı koymuşlar rahatla kahvemizi çayımızı içtik.
Bursa'ya yolu düşenler için KOZAHAN uğramadan geçilmemesi gereken bir yer.
 
 
Şimdi de biraz bu tarihi mekan hakkında bilgi vermek istiyorum...
Koza Han,  1491 yılında dönemin Osmanlı padişahı 2.Bayezid tarafından Mimar Abdül ula bin Pulat Şah’a İstanbul’daki eserlerine gelir sağlaması amacıyla yaptırılmıştır. Han geçmişten günümüze; Ceddid-i Evvel, Beylik Kervansarayı, Beylik Hanı, Şimşek Hanı, Cedid-i Amire ve Yeni Kervansaray gibi isimler almıştır.
 
 Ulu Camii ile Orhan Camii arasında yer alan Koza Han, o yıllarda ipek böceği kozalarının satıldığı bir yerdir. Orta Asya’dan gelen bir gelenek olan ipek böceği üreticiliği; özellikle Manavlar olarak nitelendirilen kuzey batı Anadolu’nun Türkmenleri tarafından yüzyıllardır yapılmaktadır. Yüzyıllardır süre gelen bu gelenek ile kozalardan elde edilen ipek kumaşlar, Bursa’nın tekstil merkezi olmasında önemli rol oynamıştır. Son zamanlarda petrol ürünlerinden elde edilen, sentetik iplik ve kumaşlar her ne kadar ipek böceği üreticiliğini olumsuz yönde etkilese de kaliteyi temsil eden ipek kumaşlar, marka olmayı hedefleyen tekstil firmaları için vazgeçilmez bir üründür.
 
 
 
Bursa’nın en önemli alışveriş mekanlarından biri olan Koza Han, iki katlıdır. Alt katında 45, üst katında 50 odası bulunan hanın odaları, dikdörtgen bir avlunun etrafında yer almaktadır. Develik adı verilen ve bu dikdörtgen avlunun doğusuna yapılmış olan hanın bir diğer avlusu da zamanında ahır ve depo olarak kullanılmıştır. Hanın kuzeyinde ise büyük taştan kabartma süslerle yapılmış görkemli bir taç kapı yer alır. Bunun dışında handa; üst katta güneye açılan bir kapı, avluda yer alan geniş bir kapı ve bu kapıdan da Orhan Camii’ne açılan bir kapı daha bulunmaktadır. Ayrıca, kurulduğu yıldan beri yapılan çeşitli onarımlarla günümüze kadar ulaştırılan Koza Han’ın avlusunun ortasında, iki katlı bir mescit bulunmaktadır. Türünün ilk örneği olan bu mescidin altı şadırvan olarak yapılmıştır. Tamamen taştan yapılan bu mescit; çevresinde yer alan sekiz ve tam ortasında bulunan bir ayak üzerine oturtulmuştur.
 
 
 
 
Bursa ekonomisine ipekçilik alanındaki katkısını günümüzde de sürdürmeye devam eden hanın üst katında ipek ürünleri satan birçok dükkan bulunmakta, alt katında ise kafeteryalar yer almaktadır.
 
Eğer yolunuz Bursa'ya düşerse muhakkak uğrayıp alt kattaki kafeteryalarda kahve için...
 
Sevgiler..
Yorumlarınızı eksik etmeyin....

38 yorum

  1. Bursa'ya çok yakın bir arkadaşımı ziyarete gideceğim. Yaz gelsin, havalar ısınsın diye bekliyorum. O zaman mutlaka uğrayacağım. Bu kadar güzel bir anlatım merak uyandırıyor tabii :)) Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yazın çok daha güzel bir yer oluyor muhakkak uğrayın..
      sevgiler..

      Sil
  2. Buradan kırmızı bir şal almıştım, kim görse bayılıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. iyi ve güzel günlerde kullanın, hoş şeyler var gerçekten...
      sevgiler....

      Sil
  3. Kozahan'ı severim ben de...
    Arada geldiğimde uğrarım...

    Mutlu yıllar diliyorum size...

    YanıtlaSil
  4. Kozahan çok güzel görünüyor..İnşallah bir gün canlı canlı gezmek de kısmet olur..
    Sevgiler..:)

    YanıtlaSil
  5. Koza Han'a gittim fakat hiç adını düşünmek aklıma gelmemişti, geçmişini ve ayrıntılarını bilmiyordum. Teşekkür ederim çok faydalı bir yazı olmuş 😌💕

    YanıtlaSil
  6. Bursa hep gitmek istediğim ama bir türlü gidemediğim şehir olarak kaldı:) Elinize sağlık. Mutlu yıllar...

    YanıtlaSil
  7. Güzel kuzuya geçmiş olsun,Rabbim bir an önce şifasını versin inşallah...Bursa'ya sevgiler...

    YanıtlaSil
  8. Merhaba Fatma hanım ne güzel yorumlamışsınız gezip görmüş kadar oldum emeğinize, kaleminize sağlık :). İnşallah bir gün yolum düşer ve bu güzel tarihi yapıda bir kahve içme fırsatım olur. Güzel paylaşımınız için teşekkür ederim sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
  9. Öncelikle çok geçmiş olsun salgın var maalesef ☹️ Çok faydalı bir yazı olmuş umarım birgün yolum düşer de gezerim🙏🏻

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. inşallah Bursa kültür turu için güzel bir şehir.....

      Sil
  10. Merhaba blogunuzu takibe aldım:) Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  11. Bursa'yı 3 sene önce gezmiştim, nasıl güzel şallar almıştım buradan :))) Hatırlamak güzel oldu.
    Memnun oldum!
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel,
      iyi günlerde kullanın şallarnızı,
      sevgiler...

      Sil
  12. Merhaba, yazınız ve blogunuz cok güzel, benim bloguma da beklerim, saygılar.

    http://gezgiccift.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  13. Buralara gittim ama Kozahan'ı bilmediğim için gidememiştim. Bir daha ki sefere mutlaka gideceğim. Bursa harika güzel bir yer..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kısmetse gidin. Daha Bursa'ya ait sizlerle paylaşmak istediğim yerler var,kültür anlamında zengin bir şehir çünkü

      Sil
  14. baksanaa, birkaç gün önce yazdığım "blogger semti" adlı yazımı okur musun, ve blogger semtine kaydolur musun, tam kayıt olduğunda semtte yazıların yayınlanacak, daha çok kişi görür böylece, hikaye kalpli kadının blogger gazetemize de üye oldun sanırım. bi dee feyste geldin yaa, şimdii, face arama kutusuna şu face blog gruplarımızın adını yaz ve sonra o gruplarımıza istek gönder ve sonra sen de o gruplarımızda yazılarını yayınlarsın.

    blogger derneği
    blog atlası
    blog lu-yorum
    blog/yayın paylaşımı
    hüzün sarısı ile blog paylaşımları.

    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yardımların için çok teşekkür ederim, blogger semtine de üye oldum..
      facebook gruplarına da bakacağım hemen..
      sevgiler....

      Sil
  15. Bu yaz gidip gezdim burayı:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bursa'ya gelindiğinde gezilip görülmeli:)))
      sevgiler...

      Sil
  16. Oradan eşarp almıştım. Han deyince daha farklı ürünlerle karşılaşacağımı düşünmüştüm ama pek umduğumu bulamadığımı söylemeliyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eşarp konusunda çok bilgim yok ama şunu itiraf etmeliyim ki fiyatları biraz yüksek....
      sevgiler...

      Sil
  17. Güzel bir paylaşım mutlu oldum. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  18. Bursaya hic gitmedim. Hep aklımda olan bir şehir, tarihi mekanları çok merak ediyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. inşallah bir gün yolunuz düşer,,
      sevgiler...

      Sil
  19. Blogunuzu takibe alacaktım ama hata veriyor bir bakin isterseniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu konu ile ilgili ne yapabileceğimi bilemiyorum ama bir araştırayım....

      Sil